De vangst van Harold Polis (# 43)

Vooralsnog heeft Lil’ Kleine nog niet het Rijksmuseum overgenomen, maar dat dit in de toekomst ooit gaat gebeuren, lijkt me niet onwaarschijnlijk.

Uit: De raadselachtige relatie tussen hiphop en hoge kunst in Babel Magazine

Het komt altijd weer neer op het subtiele onderscheid tussen waarheid en waarachtigheid.

Uit: Dagen in Berlijn 20: november 2021 (1) van De inwijkeling, Marc Reugebrink

Ik beperk me tot twee citaten uit de stukken die ik heb geselecteerd. Als je ze na elkaar leest, zouden ze zelfs uit dezelfde tekst kunnen komen. Dat is zeker niet het geval. Het stuk uit Babelmagazine gaat over het oneigenlijke gebruik van het Louvre in hiphop. De ware betekenis van blingbling is die van een algehele culturele toe-eigening die alle kanten uitschiet en slechts in een bepaalde gevallen een discussie oplevert met inzet. Het Franse koningshuis is onthoofd en haar bezittingen zijn al meer dan twee eeuwen genationaliseerd. Er zal niet snel iemand zijn of haar stem verheffen om de eer van de Bourbons te verdedigen tegenover de vrijheden die deze of gene Amerikaanse hiphopper zich permitteert door het Louvre te gebruiken als decor voor een videoclip. Maar misschien zien we de zaken verkeerd en zijn het niet de hiphoppers die de klassieke hoge cultuur innemen, maar andersom: ze worden gebruikt door de instituten om geld of aandacht te scoren. Het Louvre laat zich intussen gewillig… inpakken door de hoogstbiedende. De strijd om de bezoekersaantallen op peil te houden is bikkelhard. Beyoncé was dus niets in vergelijking met haar jonge rivale Cardi B… Ze ligt, alle intersectionele radslagen ten spijt, als een klassieke pin-up reclame te maken voor de edelkitsch van Balenciaga. En dat op de gevel van het Louvre (zie foto hieronder). Ik voorspel dus dat Lil’ Kleine zal worden ingeschakeld als posterboy voor een van de sponsoren van het Rijksmuseum, eerder dan dat deze sympathieke ondernemer uit het lichte entertainment zich in de ogen van Rembrandt een gelijke gaat wanen.

Dat is ook wat Marc Reugebrink al heel lang bezighoudt, niet de benen van Cardi B, maar wel hun betekenis. Op de keper beschouwd een nutteloze discussie voor al wie zich tot consumeren beperkt. Het vervullen van een behoefte volstaat voor popcultuur. Niet elke vrouwelijke popartiest hoeft Joni Mitchell te zijn – maar is evenmin veroordeeld tot een bestaan als dubbelgangster van Cardi B. Wie meer verlangt van zichzelf en van zijn of haar publiek moet in staat zijn om verder te gaan dan een willekeurige mengeling der genres, omdat anders het Louvre of het Rijksmuseum evenveel betekenis heeft als de hoofdtribune van Royal Antwerp FC, een tramhalte op de Coolsingel of een garagebox in Seine-Saint-Denis. Geloofwaardigheid is voor gezagsgetrouwe leden van een seculiere samenleving een even dubbelzinnig begrip als vrijheid of solidariteit. Popcultuur, kunst, romans, gedichten wekken beelden, scènes en sensaties op die je aannemelijk moet kunnen vinden: een bij uitstek tijdelijk en volatiel criterium. Vandaar dat hij zo graag in Berlijn rondloopt, omdat die stad duizend-en-één keer dienst doet als de waarachtige achtergrond van verhalen, romans en historische ontwikkelingen, zonder haar waarheid volledig prijs te geven.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: